Štvrtá adventná nedeľa 24. 12.
JA SÁM TI POSTAVÍM DOM
Prvé čítanie je z druhej knihy Samuelovej, kde čítame,
že kráľ Dávid sa rozhodol postaviť Pánovi dom. Motív sa javil správny:
kým kráľ býval v honosnom kráľovskom dome, Archa zmluvy bola umiestnená
iba pod stanom. Aj prorok Nátan Dávidov zámer najprv schválil, no neskôr
ho na Boží zásah zmenil: nie, kráľ Dávid stavať Boží dom nebude (2 Sam
7,1-10).Potom nastáva zvrat: Boh oznamuje
Dávidovi, že on sám Boh postaví dom jemu; a ako keby toho nebolo dosť,
Božie proroctvo ide ešte ďalej: keď sa Dávid uloží na odpočinok k svojim
otcom, čiže keď zomrie, Boh vzbudí potomka z jeho útrob a upevní jeho
kráľovstvo naveky. Dokonca Boh tvrdí, že "ja mu budem otcom a on mi bude
synom" (2 Sam 7,11-12).Výklad tohto biblického
textu nemôže byť iný, než taký, že sa jedná o Ježiša: pochádza z
Dávidovho rodu, lebo Jozef a Mária pochádádzajú z Dávidovho rodu. Jeho
Otcom je Boh, preto je Božim Synom, ale po matke Márii je aj Dávidovým
potomkom.Zdá sa, že dve slová tu vážne vstupujú do
výkladu biblického textu: "dom" a "potomok/potomstvo". Dávid hovorí o
"dome", Božie proroctvo o "Mesiášovi, o Božej rodine". Mesiáš vytvorí
nové potomtvo, novú rodinu".
K
tejto interpretácii si dovolím uviest dve poznámky, ktoré ma vnútorne
oslovujú. Prvá: Boží Syn vstupuje do ľudských dejín, ale nie je
obmedzený našou geografiou. My si myslíme, že Európa je nositeľom
kresťanstva, je tu Rím ako sídlo kresťanstva, preto Európa musí v Božom
zámere obstát a Boh ju nemôže zavrhnúť. Žiaľ, môže. Nie sme to my, ktorí
určujeme, kde bude žiť Božia rodina, ale je to Boh, ktorý to určuje.
Treba sa nám modliť a prosiť Boha, aby Európa sa vrátila ku svojim
kresťanským koreňom. A robme pre to všetko, čo robiť môžeme.Druhá:
Máriino "áno" Božiemu plánu neznamená, že už sa v tom pláne "viezla" a
mohla zahodiť svoju vlastnú zodpovednosť za svoj život. Vôbec nie.
Naopak, každý kto príjme Boží plán o sebe samom, ten i naďalej nesie
svoj vlastný podiel zodpovednosti za svoje konanie a rozhodnutia.